טיפול באנדומטריוזיס וכאבי מחזור ברפואה סינית

יעלה, התקשרה לקבוע טיפול והתעקשה שניפגש עוד באותו היום. כאבי המחזור שתקפו אותה היו פשוט בלתי נסבלים. משנכנסה לקליניקה היה ניתן לחוש את המצוקה הגדולה שהם הסבו לה. היא בת 32, אמא לשתי בנות. את הכאבים שחשה היא הגדירה כזהים לצירי הלחץ שחוותה במהלך הלידות (!!!).

במהלך תהליך האבחון סיפרה שבגיל 28 אובחנה כסובלת מאנדומטריוזיס. אנדומטריוזיס הינו מצב שבו רקמה של רירית הרחם נודדת אל חלל האגן. רקמה זו, המגיבה בדומה לרקמה של רירית הרחם עוברת תהליך של גדילה ושגשוג בחלקו הראשון של המחזור ותהליך דימום בזמן הווסת. כיוון שלדימום הנוצר אין דרך להיפלט החוצה (הוא לא יכול לצאת דרך הנרתיק כמו הדימום הרחמי) הוא מייצר תהליך דלקתי ומוביל לכאבים חזקים. בנוסף, חומרי הדלקת המופרשים, בחלל האגן, פוגעים באיכות הביציות המתפתחות בשחלות ואף בתאי הזרע ומובילים לאי פריון. התהליך הדלקתי עלול לגרום להיווצרותן של הידבקויות ברקמות האגן ואף להוביל לחסימה בשחלות בצורה שלא תאפשר מפגש בין הזרע לביצית. יעלה, אובחנה כסובלת מאנדומטריוזיס, במהלך טיפולי הפריון שעברה.

אבחנה מדויקת הינה שלב הכרחי בהתאמת טיפול. בכדי להבין במדויק את השפעתו של האנדומטריוזיס על חייה של יעלה, אני מתשאל אותה לגבי פרטים נוספים הנוגעים למחזור שלה. את המחזור הראשון היא קיבלה בגיל שלוש עשרה והווסת נמשכה כשבעה ימים. הווסת מעולם לא היתה סדירה ולתקופות הגיעה בתדירות של פעם בשבועיים (!!!!). הדימומים היו קשים ומלווים בכאבים חזקים ביום הראשון לווסת. כיום הווסת נמשכת כשבעה ימים. הדימום הווסתי, חזק מאוד בימים הראשונים והיא נאלצת להחליף תחבושות כל כשעה. הדימום בצבע אדום כהה מלווה בקרישי דם רבים. הכאב, חזק מאוד ומשתווה לצירי הלחץ אותן חוותה בלידות. במהלך הווסת ישנה התנפחות של הבטן.

הרפואה הסינית מתבוננת על הסמנים שיעלה מתארת כעל מצב בו זרימת הדם ברחם אינה תקינה. הזרימה, במקום להיות חלקה (ללא קרישי הדם) וללא כאבים מתאפיינת ב’תקיעות של דם’. מצב זה, בו הזרימה אינה חופשית, מוביל להופעת הכאבים.

יעלה מספרת שהתקשתה להרות, והמהלך הברור לסיבת אי הפריון, אובחנה כסובלת מאנדומטריוזיס. הטיפול שניתן לה כלל ניתוח להסרת הנגעים, במהלכו אף הוצאה אחת החצוצרות. מיד לאחד הניתוח, עברה הפריה חוף גופית (IVF) והרתה. (למעבר למאמר על הטיפול ברפואה מערבית לאנדומטריוזיס לחץ/י כאן)

במהלך התשאול שאני עורך, אני חוקר לגבי נושאים שונים הקשורים לאורח חייה. מסתבר שהשינה שלה לא רגועה ונוטה לדבר מתוך שינה. בנוסף מתקשה להירדם (לפעמים לוקח לה מספר שעות). ישנם דימומים מהחניכיים במהלך הווסת ובהריונות. סובלת מטעם מר בפה. סמנים אלו, בהתבוננות דרך עיני הרפואה הסינית, מלמדים על חום רב מדי בגוף. חום זה, יכול להוביל ל’יובש של הדם’ וכך לפגוע ביכולת הזרימה שלו ולהוביל לכאב.

מחזור סדיר וביוץ
טיפול באנדומטריוזיס וכאבי מחזור ברפואה סינית

כרגע, הגניקולוג המטפל בה, המליץ לטול גלולות למניעת הריון באופן רציף. צורת נטילה זו, מונעת מרקמת הרחם ומרקמת האנדומטריוזיס מלשגשג ומלדמם ולמעשה אמורה להוביל להצטמקותה ולהפחתת הכאב. על אף שהיא כבר נוטלת את הגלולות למשך תקופה, מופיעים דימומים המתלווים לכאבים חזקים מאוד שלא מניחים לה. בכדי להתגבר עליהם היא משתמשת משככי כאבים מספר פעמיים ביום.

כחלק מתהליך האבחון אני בודק את הדופק ומתבונן בצורת וצבע הלשון. בדיקות אלו מעלות סמנים נוספים המעידים על זרימת דם לקויה ברחם: הלשון בעלת גוון סגול (מזכיר במעט, את צבע העור לאחר חבלה) והדופק מתאפיין בתחושת נוקשות במקום רכות.

לאחר שאני מסביר ליעלה את הממצאים אנחנו מתחילים בטיפול שכולל דיקור ומתן של צמחי מרפא סינים. שני אלו, נועדו לשפר את זרימת הדם ברחם ואף לקרר את החום הפנימי הפוגע בזרימת הדם התקינה. כיוון שהיא סובלת מכאבים המפריעים לה לתפקד בחיי היומיום, אנחנו קובעים להיפגש פעמיים בשבוע בכדי להאיץ את התהליך הטיפולי.

לאחר כשני טיפול יעלה מדווחת שישנה הקלה בכאבים. היא עדיין משתמשת פעמיים ביום במשככי כאבים, אך עברה לאופטלגין בלבד. כשהכאבים מופיעים עוצמתם נמוכה. שבועיים נוספים של טיפול מובילים להקלה נוספת של הכאבים והפחתה בשימוש האופטלגין לפעם אחת ביום בלבד.

טיפול באנדומטריוזיס וכאבי מחזור ברפואה סינית

לסיכום

בעקבות השיפור במצב אנחנו מחליטים להוריד את תדירות הטיפול לפעם בשבוע. כעבור שבועיים נוספים יעלה מפסיקה כליל את השימוש במשככי הכאבים. הדימומים שהיו מופיעים, על אף נטילת הגלולות פסקו. הפרשות וגינאליות פסקו אף הן.

לרפואה הסינית כלים אפקטיביים לטפל בכאבי המחזור האופיניים לאנדומטריוזיס. לקריאת מחקר  שהתפרסם ב European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology ניתן ללחוץ על הקישור הבא:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301211510003532

לקריאת סיפור מקרה של טיפול באנודמטריוס ואי פריון ברפואה הסינית נא לחץ/י כאן.

לקריאת מאמר בנושא הטיפול באנדומטריוזיס ברפואה הסינית לחץ/י כאן

לסיכום מחקר המוכיח את יעילות הדיקור הסיני בטיפול בכאבי מחזור באנדומטריוזיס לחץ/י כאן

לקריאת הטיפול בתזונה באנדומטריוזיס לחץ/י כאן.

לקריאה על האבחנה והטיפול באנדומטריוזיס על פי הרפואה המערבית לחץ/י כאן.

מתוך ערוץ היוטיוב שלנו
טיפול באנדומטריוזיס וכאבי מחזור ברפואה סינית
לשיחת ייעוץ השאירי פרטים:
אודי לוריא, Lic.Ac
אודות כותב המאמר
אודי לוריא

אודי לוריא

מטפל ברפואה סינית משנת 2001 בתחום הגינקולוגיה והפריון. בנוסף למסלול הלימודים המלא, של 4 שנות לימוד, השתלמתי בסין ב-Zhe Jiang University of traditional Chinese medicine. הקליניקה מתמקדת בטיפול בבעיות הגינקולוגיות השונות (אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, תסמונות גיל המעבר ועוד..) ובליווי נשים שמנסות להרות (בצורה טבעית) ובמהלך טיפולי הפריון. פרסמתי מאמרים בעיתונות הבין לאומית והארצית ואני מרצה בכנסים וסדנאות. כיום, מלבד העבודה בקליניקה אני עוסק במחקר בשיתוף עם גינקולוגים בכירים.
תעודות והסמכות של אודי לוריא
Call Now Button