טיפול בשחלות פוליציסטיות וויטמין D

הטיפול בשחלות פוליציסטיות הינו דבר מורכב. הניסיון הקליני מראה שבכדי להשיג תוצאות מהירות יש טעם לשלב מספר גורמים ובכך להאיץ את תהליך הריפוי והחזרה של הגוף לאיזון דבר שיתבטא בהסדרה של המחזור החודשי והאפשרות לכניסה מהירה להריון.

מחקרים רבים נעשים בשנים האחרונות על ויטמין די והקשר בין רמות נמוכות שלו למחלות שונות. בין היתר נערכו מספר מחקרים שבדקו את הקשר וההשפעה על נשים עם שחלות פוליציסטיות.

אני סובלת משחלות פוליציסטיות והמחזור שלי לא סדיר / אין לי מחזור בכלל. מה אני יכולה לעשות?

מחקר שנערך ב 2011 בדק את ההשפעה של מתן ויטמין די במינון של 20,000 יחב”ל בשבוע למשך 24 שבועות על 57 נשים פוליציסטיות. המחקר הראה שבסיום התקופה 23 מתוך 46 הנשים שסבלו ממחזור ארוך- או שהיו ללא ווסת כלל חוו שיפור בתדירות המחזור החודשי שלהן. 4 מתוך 16 הנשים שרצו להרות הצליחו להיכנס להריון במהלך תקופת הניסוי[i].

לקחתי איקקלומין אך לא הגבתי לטיפול ולא היה ביוץ. מה אפשר לעשות?

מחקר שנערך בקרב נשים פוליציסטיות שנטלו איקקלומין הראה שלנשים עם רמות נמוכות מ 10ng/ml של ויטמין די (נמדדו רמות של 25(OH)D) היה סיכוי  נמוך ב 67% להצליח ולהשיג ביוץ וסיכוי נמוך ב 76% להריון[ii].

אני עוברת הזרעות, אבל רירית הרחם שלי דקה, האם ויטמין די יכול לעזור לי?

מחקר אחד שנערך בשנת 20113  בקרב נשים פוליציסטיות שעברו הזרעות (המחקר כפול הסמיות הראשון שבדק את השפעת ויטמין די על הפוריות של נשים פוליציסטיות) מצא שמתן של ויטמין די הוביל לצמיחה וגדילה טובים יותר של רירית הרחם אל מול קבוצת הנשים שקיבלה פלצבו[iii]. המחקר לא מצא השפעה על הסיכוי של נשים אלו להרות וללדת או על איכות התגובה השחלתית שלהן. נתון זה משתלב היטב עם ידע ממחקרים אחרים שמראים על התפקיד וההשפעה שיש לויטמין די על רירית הרחם. חשוב לציין שמחקרים מראים שכפי הנראה ויטמין די משתתף בתהליך של הכנת רירית הרחם לתהליך ההשתרשות, אך הקשר אינו ברור עדיין.

אנדומטריוזיס
טיפול בשחלות פוליציסטיות וויטמין D

איך אפשר לדעת האם חסר לי ויטמין די?

בדיקת דם פשוטה שכל רופא משפחה יכול להפנות אותך יבדוק זאת.

במידה וחסר מה המינון הממולץ?

ב 2010 הוציא המכון האמריקאי לרפואה המלצה לצריכה של 600 יחידות בינ”ל ליום. על פי מחקרים ודעות רבות מינון זה נחשב כיום לנמוך יחסית, בוודאי אם הסתבר בבדיקות דם שאת סובלת מחסר שלו. ניתן היום למצוא באתרים השונים של קופות החולים המלצות למינון של 1,000 ואפילו 2,000 יחידות בינ”ל ליום עד אשר החסר נעלם. הסיכון להרעלה מויטמיןD הוא נמוך מאוד.

טיפול בשחלות פוליציסטיות וויטמין D

[i] Wehr E, Pieber TR, Obermayer-Pietsch B. Effect of vitamin D3 treatment on glucose metabolism and menstrual frequency in PCOS women: a pilot study. J Endocrinol Invest 2011; 34:757–763

[ii] Ott J, Wattar L, Kurz C, et al. Parameters for calcium metabolism in women with polycystic ovary syndrome who undergo clomiphene citrate stimulation: a
prospective cohort study. Eur J Endocrinol 2012; 166:897–902.

[iii] Asadi M, Matin N, Frootan M, et al. Vitamin D improves endometrial thickness in PCOS women who need intrauterine insemination: a randomized doubleblind placebo-controlled trial. Arch Gynecol Obstet 2013; 289:865–870

מתוך ערוץ היוטיוב שלנו
טיפול בשחלות פוליציסטיות וויטמין D
לשיחת ייעוץ השאירי פרטים:
אודי לוריא, Lic.Ac
אודות כותב המאמר
אודי לוריא

אודי לוריא

מטפל ברפואה סינית משנת 2001 בתחום הגינקולוגיה והפריון. בנוסף למסלול הלימודים המלא, של 4 שנות לימוד, השתלמתי בסין ב-Zhe Jiang University of traditional Chinese medicine. הקליניקה מתמקדת בטיפול בבעיות הגינקולוגיות השונות (אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, תסמונות גיל המעבר ועוד..) ובליווי נשים שמנסות להרות (בצורה טבעית) ובמהלך טיפולי הפריון. פרסמתי מאמרים בעיתונות הבין לאומית והארצית ואני מרצה בכנסים וסדנאות. כיום, מלבד העבודה בקליניקה אני עוסק במחקר בשיתוף עם גינקולוגים בכירים.
תעודות והסמכות של אודי לוריא
2 תגובות
  • צביה
    הגב

    שלום אני בת 45 עוד חודשיים ללא ילדים, בעלי ואני במשך כ 3 שנים ניסינו להיכנס להריון גם ע”י הזרעות שלא צלחו, אני עשיתי במשך שנתיים דיקור וצמחים, ניסיתי במשך תקופה מסויימת לשמור על תזונה ללא סוכרים מוצרי חלב וכו’, כעת נמנעת מלשתות קופאין.
    דיקור אצל המטפלת האחרונה לפני כמה חודשים הצליח להוריד את ה fsh אך לא לגמריי. כעת לא מטופלת אלטרנטיבית אצל אף מטפל.
    מחזור חודשי מגיע כל 27-28 יום.
    בדיקה אחרונה שעשיתי (במעבדה פרטית) כיוון שאני במעבר בין קופות חולים ולא נתנו לי לעשות בקופה.
    בדיקה שעשיתי אתמול ביום השלישי למחזור.
    fsh – 2.1
    estradiol – 934
    לא היו לי אף פעם תוצאות כאלה מה זה אומר שמצב השחלות ירוד?

    אף פעם לא היו לי תוצאות כאלה גבוהות.

    • אודי לוריא
      הגב

      באיזה יום של המחזור עשית את הבדיקה? האם נבדקו גם רמות פרוגסטרון?
      מהנתונים החלקיים שרשמת נראה שאת פשוט קרובה לביוץ.

השאירו תגובה

Call Now Button