שחלות פוליציסטיות – סיפור מקרה

אנה (שם בדוי), בת 28, הגיעה לקליניקה לאחר שהפסיקה ליטול גלולות למניעת הריון שנה קודם לכן. מאז הפסקת הגלולות לא קיבלה וסת אפילו פעם אחת.
התוכנית שלה להרות נראתה לה כבלתי אפשרית. הגניקולוג שלה אישר את האבחנה שקיבלה עוד בגיל 16, שהיא סובלת משחלות פוליציסטיות.

אנה הציגה מראה קלאסי של התסמונת: העדר וסת, נטייה למשקל עודף ושיעור יתר בגוף.
במהלך התשאול ניתן היה להבחין באכזבה שהיא חשה מהמצב ומעצמה. תחושה של בגידת הגוף מצד אחד ואכזבה מהרפואה המערבית מצד שני, מכיוון שהטיפולים שעברה עד עכשיו לא הצליחו להוביל אפילו לביוץ.

היא עברה שני סוגי טיפול שונים:

    1. טיפול באיקקלומין, אותו ניסתה שלוש פעמים.
    2. טיפול במנוגון (Menogon) – תרופה המכילה הורמונים שאמורים לגרות את השחלה.

שני הטיפולים הופסקו מכיוון שבמהלכם לא התפתח ולו זקיק אחד(!). מצב זה הינו חריג אצל נשים עם שחלות פוליציסטיות. למעשה, אצל רובן ישנה סכנה למצב ההפוך, שבו יווצר גירוי יתר שחלתי ויתפתחו מספר רב של זקיקים בשחלה.

בהמשך התשאול מתברר שהווסת הראשונה הגיעה בגיל 14 והמחזורים מעולם לא היו סדירים ולכן, היא טופלה בגלולות למניעת הריון. עוד סיפרה כי לפני הווסת היא נוטה לסבול ממצב רוח ירוד, תחושת נפיחות ולעתים גם עצבנות.

סימפטומים כלליים נוספים

היא מספרת שהשנתיים האחרונות היו קשות מבחינה נפשית.
היא סובלת מעייפות תמידית ושינה בעייתית, בגלל חלומות מאוד מציאותיים שמתקשה להתנתק מהם לאחר הקימה.
יש לה נטייה לשלשולים ועייפות לאחר האוכל.
היא מתקשה להתרכז, אבל כשמצליחה הזיכרון שלה הוא טוב.
אורח חיים – מזה כחודשיים היא מקפידה על פעילות גופנית במטרה לרדת במשקל, לאחר שהבינה שירידה מתונה במשקל הינה חשובה ובעלת ערך רב לנשים הסובלות משחלות פוליציסטיות.

הסבר הטיפול

הטיפול בשחלות פוליצסטיות ע”פ הרפואה הסינית מורכב ואינו אחיד.

ישנו הבדל גדול בדרך הטיפול בנשים שיש להן מחזור (גם אם ארוך ומתרחש רק אחת לחודשיים-שלושה), לבין אלו שסובלות מהיעדר וסת. עיקר הטיפול, במקרה הזה, הוא חיזוק הגוף ובפרט הכליות, אשר ע”פ הרפואה הסינית אחראיות על פוטנציאל הפריון של האישה. במידה והן חלשות, האישה עלולה לסבול מהיעדר וסת מכיוון שאין אנרגיה מספיקה לשחלות בשביל לאפשר ביוץ סדיר.

במקרה של אנה החולשה הייתה מאוד ברורה, מכיוון שגם גירוי הורמונלי חיצוני לא הוביל לתגובה שחלתית וזקיקים לא נוצרו.
אנחנו מחליטים על דיקור אחת לשבוע יחד עם מתן של צמחי מרפא סיניים. בנוסף, אני מבקש ממנה להקפיד גם על תזונה דלה בפחממות פשוטות ובסוכרים, בכדי להפחית את רמות הסוכר והאינסולין הגבוהות אשר מהוות גורם למחלה.

כמו כן, המלצתי לה לפנות לרופאה שלה בשביל לשקול לחזור לטיפול ב”מיטפורמין”. תרופה זו מסייעת לאיזון רמות הסוכר בדם ולירידה במשקל, וע”פ מחקרים הינה בעלת ערך רב לנשים עם שחלות פוליציסטיות. בעבר לקחה את התרופה, אך נוצרו תופעות לוואי קשות של שלשולים, אנחנו מקווים שבעזרת טיפולי החיזוק נוכל למנוע את הופעת תופעות אלו בשנית.

אני ממליץ לה לחזור שוב לטיפול ההורמונלי רק לאחר תקופה של טיפולי חיזוק וירידה במשקל.

טיפול שחלות פוליציסטיות
דיקור לטיפולי פריון בנשים עם שחלות פוליציסטיות

מהלך הטיפול

אנחנו מתחילים בטיפולים סדירים, אך בעצת הרופא שלה המטופלת מחליטה לנסות טיפול נוסף, הפעם בעזרת תרופה שונה – Gonal F, אך גם טיפול זה לא מוביל להתפתחות זקיקים והוא מופסק.

האנדוקרינולוגית אצלה היא מטופלת מייעצת לה ליטול שוב את ה’מיטפורמין‘ ולהפסיק את טיפולי הפריון למספר חודשים. במהלך החודשים הבאים המטופלת הקפידה ככל יכולתה על תזונה ופעילות גופנית. בעזרת הטיפול והתרופה, שהפעם כמעט ולא יצרה תופעות לוואי, היא החלה להשיג ירידה מתונה ועקבית במשקלה (כמעט 10% ממשקל גופה). היא החלה להרגיש טוב יותר וסבלה פחות מעייפות. גם מבחינה נפשית ניכר שיפור, למרות שעדיין הייתה במתח סביב הדחייה של טיפולי הפריון.

לאחר כחצי שנה אנה חזרה שוב לטיפולי הפריון אצל רופא חדש. היא מקבלת פרוטוקול טיפולי דומה, אך הפעם נוצרת תגובה וזקיק אחד מתחיל להתפתח. בעקבות טיפול זה המטופלת הרתה והיא היום אמא לילד בריא.

טיפול שחלות פוליציסטיות
בעקבות הטיפול במטופלת הרתה והיום היא אמא לילד בריא

לסיכום

טיפול זה מדגים שוב את היתרון שבשילוב רפואה משלימה יחד עם הרפואה המערבית. בעקבות טיפולי התמיכה והחיזוק שקיבלה, ושילובם באורח חיים המתאים עבורה, הצליח אותו הטיפול שנכשל בעבר.

דבר נוסף שחשוב להדגיש:
לעיתים, למרות תחושת הדחיפות שמלווה זוגות רבים במהלך הטפולים, ישנה חשיבות רבה להפסקה בין טיפול לטיפול. הגוף והנפש עוברים טלטלה בזמן טיפולי הפריון, בעקבות השפעת ההורמונים והתקווה שמביא עימו כל טיפול. פסקי זמן אלו מאפשרים לגוף ולנפש להתאושש, להתחזק ולהתאזן, ובכך הופכים את הטיפול הבא לטיפול אפקטיבי, כזה שיוביל להריון המיוחל.

מתוך ערוץ היוטיוב שלנו
שחלות פוליציסטיות – סיפור מקרה
לשיחת ייעוץ השאירי פרטים:
אודי לוריא, Lic.Ac
אודות כותב המאמר
אודי לוריא

אודי לוריא

מטפל ברפואה סינית משנת 2001 בתחום הגינקולוגיה והפריון. בנוסף למסלול הלימודים המלא, של 4 שנות לימוד, השתלמתי בסין ב-Zhe Jiang University of traditional Chinese medicine. הקליניקה מתמקדת בטיפול בבעיות הגינקולוגיות השונות (אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, תסמונות גיל המעבר ועוד..) ובליווי נשים שמנסות להרות (בצורה טבעית) ובמהלך טיפולי הפריון. פרסמתי מאמרים בעיתונות הבין לאומית והארצית ואני מרצה בכנסים וסדנאות. כיום, מלבד העבודה בקליניקה אני עוסק במחקר בשיתוף עם גינקולוגים בכירים.
תעודות והסמכות של אודי לוריא
4 תגובות
  • ליאן
    הגב

    היי, בת 18 עם מחזור לא סדיר. מקבלת אחת לחודש אבל ווסת ארוכה מהרגיל, יכולה להגיע לשבוע חצי, במשך הווסת יש ימים עם דימום רב וגושים. מרגיש כאילו הווסת לא רוצה ללכת. אשמח ממש לתשובה תודה!

    • הגב

      יכול להיות לכך מספר סיבות .
      ראשית כדאי להבדק אצל רופא/ה נשים לשלול סיבות מכניות כמו פוליפים.
      וכמובן שניתן להעזר בטיפולים ברפואה סינית כדי לעזור לווסת את ככמות הדימום.

  • ליאת
    הגב

    סרטון מקסים !!!!

    • אודי לוריא
      הגב

      תודה רבה

השאירו תגובה

Call Now Button