טיפול באנדומטריוזיס ואי פריון – סיפור מקרה

דנה (שם בדוי) ישבה מולי. זה היה הטיפול הראשון שלנו והיה קשה לא להבחין בחזות המרשימה שלה. היא דיברה בשטף, שולפת בקלות פרטים ותאריכים מההיסטוריה הרפואית שלה – פרטים מהילדות ונתונים הקשורים לאנדומטריוזיס ולבעיית הפריון איתה היא מתמודדת.

“כבר בגיל 19 עברתי הסרה של ציסטות מהשחלות בניתוח לפרוסקופיה (בו מוחדר סיב אופטי דק לחלל הבטן) ולאחריו אובחנתי כסובלת מאנדומטריוזיס. מספר שנים לאחר מכן החלו להופיע דימומים בין וסתיים, שלא פסקו גם לאחר שחזרתי לקחת גלולות.

כיום אני רוצה להרות, אבל הדימום מופיע כבר כ-5 ימים לאחר הביוץ ונמשך כמעט שבועיים (!!!). הדימום כל כך חזק, שאני לא יכולה להבדיל בינו לבין הדימום הווסתי. למעשה, הדרך היחידה שלי לדעת מתי הדימום הופך לדימום וסתי, היא ע”י ביצוע בדיקת BBT (בדיקת חום שחר – מדידת הטמפרטורה בכל בוקר עם היקיצה – בזמן הביוץ ישנה עליה של כחצי מעלה וחום הגוף נשאר גבוה עד לתחילת הווסת ואז יורד בחזרה).

במצב זה, שבו מתחיל דימום רחמי בתקופה מוקדמת כל כך, ברור שאין אפשרות לביצית מופרית להיקלט ולהריון להתפתח. הרופאים כבר המליצו לי להתחיל טיפולים הורמונליים ולבצע הפריה חוץ גופית.”

תשאול ואבחון

אנדומטריוזיס הינה בעיה נפוצה מאוד בקרב נשים וכ-10% מהנשים בגיל הפריון סובלות ממנה (לפירוט על אופי המחלה והשפעתה על פריון לחץ/י כאן). מעריכים כי 40%-60% מהנשים הסובלות מכאבי מחזור סובלות ממנה והיא אחת הסיבות השכיחות לאי פריון. כיוון שאין לרפואה המערבית טיפול מרפא למחלה וכיוון שסימני הכאב החזק במהלך הווסת גורמים לאי נוחות רבה, אנו נתקלים בה בקליניקה במקרים רבים, עם ובלי קשר לאי פוריות.

כשנשאלה דנה לגבי כאבים במהלך הווסת, מיד השיבה שבעבר טופלה באופן שגוי ע”י ‘נובורינג’ (טבעת המוחדרת לנרתיק ומשחררת הורמונים ומשמשת כאמצעי מניעה, בדומה לגלולות) באופן רציף למשך כשנה, כך שלא קיבלה וסת כלל. כיוון שנובורינג מכיל את הורמון האסטרוגן, הטיפול גרם להחמרה של הנגעים והופעת כאבי מחזור מאוד קשים, במהלכם היתה מרותקת לבית. כרגע, ע”פ עצת רופא הפריון שלה, הפסיקה את השימוש בו.

אני שואל לגבי אופי הדימום היום ונענה שהוא משתנה במהלך הימים, גם בעוצמתו (מתחזק ונחלש לסרוגין) וגם בצבעו. כיום דנה מעריכה שיש יותר כאבים במהלך הדימום הבין וסתי ופחות במהלך הווסת עצמה. ישנן תחושות שמלוות אותה בבטן התחתונה. הצבע ברוב הזמן הינו אדום בוהק.

ביצוע אבחנה מדויקת ברפואה הסינית מסתמך על תשאול מעמיק ובדיקה גופנית של הדופק ומראה הלשון, ולכן המשכתי לדלות כל פרט אפשרי לגבי המחזור.

– באיזה גיל הגיעה הווסת הראשונה? בגיל 13, היא משיבה, והיתה סדירה, כל כ-28 ימים.

– לשאלה האם מבחינה בהפרשה מוגברת סביב ימי הביוץ היא משיבה בחיוב, כיומיים לפני הביוץ ישנה הפרשה מרובה ולבנה.

– ומה לגבי דלקות בדרכי השתן? בעבר היו הרבה.

טיפול אנדומטריוזיס
10% מהנשים בגיל הפריון סובלות מאנדומטריוזיס

סימפטומים נוספים

המשך התשאול מעלה דברים נוספים כגון רגישות גבוהה לחום, ושכיחות גבוהה של דימום מהאף בילדות.

כשנשאלה לגבי מצבה הנפשי, ענתה שנמצאת במתח תמידי בשנה האחרונה, ואף חוותה התקף חרדה. השינה שלה אינה טובה והיא מתקשה מאוד להירדם. השינה מלווה בחלומות רבים, והיא מתעוררת במהלכה ומתקשה לשוב לישון.

פרטים אלו, שכביכול אינם קשורים ישירות לאנדומטריוזיס ולאי הפוריות, הינם בעלי חשיבות רבה ברפואה הסינית. לעולם איננו מטפלים במחלה, אלא בחולה עם המחלה, מתוך הבנה שהגוף על מערכותיו השונות והנפש אחד הם. טיפול נכון תמיד ייקח בחשבון את כל המרכיבים וישלב ביניהם. למעשה, חלק חשוב בהבנת המחלה עצמה, הוא ההבנה של ה’אקלים הפנימי’ של המטופל שהוביל אליה ומאפשר את קיומה.

בדיקת הדופק מציגה דפקים ‘חלשים וריקים’, המצביעים על חולשה של הגוף. בדיקת הלשון מראה לשון חיוורת ובעלת מתח שריר נמוך. בשורש הלשון, המייצג את אזור האגן, ישנן נקודות אדומות גדולות המכונות פפילות. סימנים אלו מפורשים גם הם כמצביעים על חולשה של הגוף, המלווה בחום באזור האגן.

מהלך הטיפול

במהלך הטיפול אני מסביר לדנה את האבחנה הסינית במקרה שלה. מצב המשלב חום ברחם ובכבד וחולשה של הצ’י – אנרגיית החיים של הגוף ע”פ הרפואה הסינית (למאמר המפרט על האבחנה הסינית לאנדומטריוזיס לחץ/י כאן).

הכבד, ע”פ הראייה הסינית, אחראי על זרימת הדם ברחם ושחרורו בזמן הווסת. החום מטבעו ממריץ את התנועה של הדם וכך גורם לדימומים המוקדמים. החום יכול לנבוע ממספר סיבות, כשמתח נפשי הינו אחת הסיבות השכיחות לכך. בנוסף, החום עצמו יכול להשפיע על הנפש ולהפוך אותה לחסרת שקט.

הדופק והלשון מציגים תמונה כללית של חולשה, שיכולה לנבוע כתוצאה מהדימומים הממושכים, וגם מנטייה מולדת של הגוף לכיוון זה.

הטיפול, במקרה כזה, כולל דיקור שמטרתו לקרר את הדם ולווסת את תנועת הכבד, ובמקביל לחזק את הגוף ולהרגיע את הנפש. החלטנו על מסגרת טיפולית, שכללה דיקור אחת לשבוע ונטילת צמחי מרפא סינים.

לאחר כחודש טיפול, הדימום הבין וסתי התקצר והחל רק כ־6 ימים לפני הווסת. בימים שלאחר הדיקור דיווחה דנה שהיתה רגועה יותר, אך חוסר השקט חזר בד”כ לאחר כ־3-4 ימים, כשסה”כ הרגישה שהיא רגועה יותר. השינה עדיין לא היתה טובה.

בחודש הבא המשכנו באותו קו טיפולי. בסופו של החודש היתה צפויה הפסקה בטיפול בעקבות נסיעה לחו”ל. השבועיים הראשונים חלפו והביוץ עבר עם תחושות קלות בלבד. הדימום הקדם וסתי לא הופיע כלל.

בסופו של החודש, לאחר שהווסת איחרה ורגע לפני הנסיעה, גילתה דנה שהיא בהריון (ספונטני!).
לאחר כתשעה חודשים ילדה תינוק חמוד ובריא.

טיפול אנדומטריוזיס
הטיפול כלל דיקור לקירור הדם, ויסות תנועת הכבד, חיזוק הגוף והרגעת הנפש

לסיכום

אנדומטריוזיס הינה מחלה בעלת ‘יחסי ציבור’ גרועים. פעמים רבות, נשים הסובלות מכאבי מחזור מופנות לקבל טיפול המתמקד בהקלה על התסמינים, אך ללא בירור מעמיק או הסבר נלווה על מהות המחלה והקושי האפשרי ביכולתן להרות.

הצגת קושי זה בפני המטופלת והמלצה לא לדחות את גיל ההורות, ובמידה ויש קושי בכניסה להריון, מעבר לטיפולי הפריה חוץ גופית, יכולים לעתים להיות קריטיים ליכולתה של אישה להגשים חלום זה. בשנים האחרונות המודעות הולכת וגוברת, וישנן כיום מרפאות המתמחות בטיפול זה.

יכולתה של הרפואה הסינית לטפל ולהקל על תסמיני האנדומטריוזיס נחקרה, והדיקור נמצא כשיטת טיפול יעילה. לקריאת סיכום המחקר לחץ/י כאן. למחקר המלא שהתפרסם ב European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology ניתן לעבור לקישור הבא:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301211510003532

לקריאת מאמר בנושא הטיפול באנדומטריוזיס בעזרת תזונה לחץ/י כאן

לקריאת סיפור מקרה באנדומטריוזיס וכאבי מחזור לחץ/י כאן

מתוך ערוץ היוטיוב שלנו
טיפול באנדומטריוזיס ואי פריון – סיפור מקרה
לשיחת ייעוץ השאירי פרטים:
אודי לוריא, Lic.Ac
אודות כותב המאמר
אודי לוריא

אודי לוריא

מטפל ברפואה סינית משנת 2001 בתחום הגינקולוגיה והפריון. בנוסף למסלול הלימודים המלא, של 4 שנות לימוד, השתלמתי בסין ב-Zhe Jiang University of traditional Chinese medicine. הקליניקה מתמקדת בטיפול בבעיות הגינקולוגיות השונות (אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, תסמונות גיל המעבר ועוד..) ובליווי נשים שמנסות להרות (בצורה טבעית) ובמהלך טיפולי הפריון. פרסמתי מאמרים בעיתונות הבין לאומית והארצית ואני מרצה בכנסים וסדנאות. כיום, מלבד העבודה בקליניקה אני עוסק במחקר בשיתוף עם גינקולוגים בכירים.
תעודות והסמכות של אודי לוריא
3 תגובות
  • אנונימית
    הגב

    היי אודי
    בת 43 נשואה פרק ב,שני ילדים מפרק א’ הריונות תקינים.
    לפני שנה לא קיבלתי מחזור ארבעה חודשיים עשיתי בדיקות ויצא לי כשל בשחלה,קיבלתי הורמונים המשך חודשיים והמחזור חזר, עשיתי שוב בדיקת הורמונים ויצא שהכל תקין ואני צריכה אמצעי מניעה. לפני חודשיים הפסקתי גלולות על מנת להיכנס להריון, ושוב עברו חודשיים ולא קיבלתי מחזור כנראה גיל הבלות. עשיתי שוב בדיקה הורמונלית ולהלן התוצאות
    TSH 2.3 mlu
    fsh 75.5 IU/L
    estradiol 214 pmol/l
    progesterone קטן מ 0.8
    LH URGENT 47.3
    מה אומרות הבדיקות? הבנתי שהרזרבה השחלתית נמוכה והסיכוי להריון קלוש?
    האם דיקור יעזור?או שאין טעם לנסות בכלל
    חודשיים אני ללא מחזור-אין הריון

    • הגב

      עם הבדיקות אכן עולה שישנה ירידה משמעותי ברזרבה השחלתית ושאת נמצאת בתקופה טרום גיל מעבר.
      הסיכוי להריון בתנאים הללו להבנתי הוא מאוד קטן, ובד״כ קופות החולים לא מאפשרות לעשות טיפול ivf עם נתונים כאלו.
      יחד עם זאת – אני ממליץ לך בשלב ראשון לגשת לרופא פוריות ולהתייעץ איתו לגבי אפשרויות הטיפול.
      חשוב לזכור שלפעמים ישנן קפיצות ברמות ה fsh כמו שחווית כבר בעבר ולאחריו הוא יורד.

  • עדי אמור
    הגב

    כתוב מאוד ברור. מעמיק. תכליתי ויעיל. מאיר את העיניים ושופך הרבה אור על הבעיה.

השאירו תגובה

Call Now Button