טיפול באנדומטריוזיס כאבי מחזור וויטמין D

אנדומטריוזיס הינה מחלה תלוית אסטרוגן המתאפיינת בכאבי מחזור ובדלקת כרונית באגן.

לתזונה ותוספי תזונה תתכן השפעה על:

  • התהליך הדלקתי.
  • פעילות מערכת החיסון.
  • רמות האסטרוגן בגוף.

איזון תהליכים אלו יכול להקל על הכאבים ואולי אף למנוע את התפשטות נגעי האנדומטריוזיס.

אנדומטריוזיס וויטמין D – איך הם קשורים ?

נוכחות קולטנים לויטמין D במערכת הרבייה ובאנדומטריום (רירית הרחם) מעידה באופן ברור שיש לוויטמין D תפקיד ברקמות אלו.

האם ויטמין D משפיע ישירות על האנדומטריום- רירית הרחם?

כן- ברירית הרחם נמצאים קולטנים לוויטמין D לאורך כל שלבי המחזור החודשי. בנשים עם אנדומטריוזיס רירית הרחם אינה תקינה ואנו עדים לכך שישנו תהליך מטובלי לא תקין של ויטמין D, דבר שיכול להשפיע על פעולת המערכת החיסונית.

האם זה נכון שאצל נשים עם אנדומטריוזיס מערכת החיסון כלל לא עובדת בצורה תקינה ולכן ישנה דלקתיות מוגברת?

כן- ישנה פעילות לא תקינה של מערכת החיסון והתהליכים שמערכת החיסון מעורבת בהם, במקום להצליח ולרפא את הדלקת, למעשה מובילים לפעולה הפוכה. לוויטמין D ישנה השפעה על פעולה תקינה של המערכת החיסונית וויסות תגובות דלקתית ולכן יתכן שחסרים שלו לוקחים חלק בהיווצרות מחלות דלקתיות ושרמות תקינות שלו יעזרו בריפוי.

מה לגבי השפעה על כאבי המחזור?

בשני מחקרים שבדקו את ההשפעה שיש לויטמין D על תסמונת קדם וסתיות נמצאו תוצאות מעניינות:

  • מחקר שבדק את ההשפעה של אכילת מזונות עשירים בוויטמין D על כאבי מחזור מצא שלנשים שאכלו מזונות עשירים בוויטמין D היה סיכוי מופחת לתופעות קדם ווסתיות (המחקר לא נערך על חולות אנדומטריוזיס בלבד אך אנדומטריוזיס הינה הגורם השכיח ביותר לכאבי מחזור).
  • מחקר נוסף הראה שמתן חד פעמי של ויטמין D במינון 300,000 IU/ml 5 יומיים לפני הופעת הווסת הוביל להקלה של 41% בעוצמת הכאב. ההקלה בכאב נמשכה לא רק בזמן הווסת הסמוכה אלא נמשכה לאורך 60 הימים העוקבים.
בדיקות לאבחון אנדומטריוזיס
טיפול באנדומטריוזיס כאבי מחזור וויטמין D

האם ויטמין D יכול למנוע אנדומטריוזיס?

מחקר גדול משנת 2013 הראה שלנשים עם רמות גבוהות של 25-hydroxyvitmain-D3 בדם וצריכת מוצרי חלב גבוה (בד”כ מועשרים בצורה מלאכותית בתוספות של ויטמין D) יש סיכוי נמוך יותר להיות מאובחנות עם אנדומטריוזיס.

האם כדאי לקחת ויטמין D לבד או שמומלץ לשלב עם תוספים נוספים?

ישנם היום מחקרים שמראים שהשפעתו של ויטמין D על פעולת מערכת החיסון תהיה חזקה יותר כשהוא משולב עם כורכומין. כיוון שגם לכורכומין ישנן תכונות אנטי דלקתיות, אני חושב שיש היגיון לשלב את שניהם כחלק מהטיפול.

מה המינון המומלץ?

בשנת 2010 הוציא המכון האמריקאי לרפואה המלצה לצריכה של 600 יחידות בינ”ל ליום. מינון זה נחשב כיום לנמוך יחסית וניתן למצוא מחקרים והמלצות גם באתרים של קופות החולים השונות למינון של 1,000 יחידות בינ”ל ליום. הסיכון להרעלה של ויטמיןD הוא נמוך מאוד.

סיפור מקרה על הטיפול באנדומטריוזיס ניתן לקרוא כאן

על הטיפול באנדומטריוזיס בעזרת נוגדי חימצון ניתן לקורא כאן

אנדומטריוזיס
טיפול באנדומטריוזיס כאבי מחזור וויטמין D

מקורות המאמר

White JH. Vitamin D signaling, infectious diseases, and regulation of innate immunity. Infect Immun. 2008;76(9):3837–43

Bertone-Johnson ER, Chocano-Bedoya PO, Zagarins SE, et al. Dietary vitamin D intake, 25- hydroxyvitamin D3 levels and premenstrual syndrome in a college-aged population. J.Steroid Biochem Mol Biol 2010;121:434–7

Lasco A, Catalano A, Benvenga S. Improvement of primary dysmenorrhea caused by a single oral dose of vitamin D results of a randomized, double-blind, placebo-controlled study. Arch Intern Med 2012;172:366–7

Harris H, Chavarro J, Malspeis S, et al. Dairy-food, calcium magnesium, and vitamin D intake and endometriosis: a prospective cohort study. Am J Epidemiol 2013;177:420–30.

מתוך ערוץ היוטיוב שלנו
טיפול באנדומטריוזיס כאבי מחזור וויטמין D
לשיחת ייעוץ השאירי פרטים:
אודי לוריא, Lic.Ac
אודות כותב המאמר
אודי לוריא

אודי לוריא

מטפל ברפואה סינית משנת 2001 בתחום הגינקולוגיה והפריון. בנוסף למסלול הלימודים המלא, של 4 שנות לימוד, השתלמתי בסין ב-Zhe Jiang University of traditional Chinese medicine. הקליניקה מתמקדת בטיפול בבעיות הגינקולוגיות השונות (אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, תסמונות גיל המעבר ועוד..) ובליווי נשים שמנסות להרות (בצורה טבעית) ובמהלך טיפולי הפריון. פרסמתי מאמרים בעיתונות הבין לאומית והארצית ואני מרצה בכנסים וסדנאות. כיום, מלבד העבודה בקליניקה אני עוסק במחקר בשיתוף עם גינקולוגים בכירים.
תעודות והסמכות של אודי לוריא
Call Now Button