פריון ורפואה הסינית

נכתב ע”י: אודי לוריא Dip.Ac

הרבה נכתב, באתר זה ובאתרים אחרים על נקודת מבטה של הרפואה המערבית בנוגע למחזור החודשי, ההורמונים השונים המאפיינים כל שלב והתנאים הנדרשים לפריון. לרפואה הסינית נקודת מבט שונה ובמאמר זה בא להציגה. המאמר נכתב בשפה פשוטה וללא שימוש במונחים מקצועיים בכדי לאפשר קריאה קלה ומהנה שלו.

למאמר המציג כיצד לשלב בטיפולי הפריון בין הרפואה הסינית למערבית לחץ/י כאן

למאמר המתאר את סוגי הדימומים השונים ומשמעותם ברפואה הסינית לחץ/י כאן 

הרפואה הסינית נבדלת מהרפואה המערבית במספר נקודות. אחת הנקודות העיקריות הינה שהרפואה המערבית הינה רפואה כמותית – היא מודדת כל דבר (מספר תאי דם וסוגיו השונים, כמויות של הורמונים, עובי רירית וכו’). הרפואה הסינית הינה רפואה איכותית- בוחנת את התפקוד של הגוף ומעריכה את חוזקו / חולשתו אל מול הנדרש ממנו. השקפה שונה זו הינה בעלת השפעה עמוקה על הדרך בה התפתחה כל אחת משיטות רפוי אלו.

פריון בעיני הרפואה הסינית

הרפואה הסינית, כבר מראשיתה, פיתחה הבנה לגבי התנאים הדרושים לפריון. הסינים בתקופות הקדומות לא ידעו על קיומם של הביצית והזרע ועל ההורמונים השונים והמידע שעמד לרשותם היה בסיסי: אישה יכולה להרות, רק אחרי שקיבלה את המחזור החודשי שלה. בזמן ההריון אין לאישה ווסת. גבר צריך להיות מעורב… או כפי שהסינים כינו זאת ‘הנוזל של הגבר’. מתוך אלו צמחה ההבנה ש: הריון, הינו מפגש של הדם של האישה, הדם ברחם, עם ה’נוזל של הגבר’- נוזל הזרע. תפיסה זו, על אף פשטותה מכילה חוכמה רבה. היא מניחה שכשדם האישה חזק ועשיר וכשנוזל הזרע תקין הריון אפשרי:

דרכי האבחון לבריאות הדם ומצבו ברחם

בכדי לקבוע את “עושרו ומצבו של הדם” המטפל ברפואה הסינית בוחן את הווסת ממספר היבטים:

1. סדירות המחזור– האם גוף האישה חזק מספיק בכדי לקיים ווסת באופן סדיר?

קיומו של מחזור סדיר דורש מהגוף לייצר ולמלא את הרחם בדם חדש בכל חודש. ווסת סדירה הנמשכת כחמישה ימים תעיד על עושר של דם בגוף. ווסת שאינה סדירה ובעיקר כזו המגיעה בתדירות נמוכה (אחת לחודש וחצי ומעלה, כפי שקורה אצל נשים עם שחלות פוליציסטיות לדוגמא) עלולה להעיד על ‘חולשה בתהליך יצור הדם’.

מחזור קצר ( ווסת המופיעה תוך פחות מ- 25 ימים בין אחת לשניה) מעיד על ‘חם עודף בדם’. החם העודף מוביל לתנועה מהירה מדי של הדם ולהופעת הווסת טרם זמנה.

מחזור שאינו סדיר (הווסת פעם מקדימה ופעם מאחרת) מעיד על חוסר איזון והעדר מקצב קבוע בגוף.

שחלות פוליציסטיות ודיקור סיני
פריון ורפואה הסינית

2. צבע הדם- אדום /כהה/חיוור

צבע הדם מעיד על עושרו ואיכותו. דם חיוור מרמז על חולשה של דם, דם שאינו ‘עשיר’ ומזין דיו. דם כהה יכול להעיד על חם רב בדם.

3. כאבים – לפני הווסת/ במהלך הווסת/ כאבים מלווים בקרישי דם או גושי דם

כאבים בעיני הרפואה סינית , נתפסים כסימן לזרימה שאינה חופשית. כאבים לפני או בזמן הווסת (בעיקר במידה וחזקים, כמו במקרים של אנדומטריוזיס) מעידים על זרימת דם ואנרגיה ברחם, שאינם חופשיים. הווסת אמורה להיות ללא כאבים וללא קרישי דם.

4. גיל קבלת הווסת הראשונה

על פי הרפואה הסינית קבלת הווסת הראשונה מעיד על עושרו וחוזקו של גוף הנערה. רק במידה והגוף חזק דיו ומלא בדם, יופיע המחזור החודשי (מכונה ‘הטל השמימי’ בכתבים העתיקים’). במידה והגוף חלש הווסת תופיע בגיל מבוגר ואף עלולה לא להופיע כלל. הופעה של הווסת בגיל מוקדם, כפי שמתרחש בשנים האחרונות, מעידה על חשיפת הגוף לחומרים המעודדים צמיחה מוקדמת. חומרים אלו, הורמונים הנמצאים במזונות המעובדים, מובילים להאצה, שאינה כדרך הטבע.
פריון ורפואה הסינית

הטיפול באי פריון ברפואה הסינית

לאחר שהתבצעה האבחנה לגבי טיב חוסר האיזון, יש להבין את מקורו. לדוגמא, במקרים בהם אובחנה ‘חולשת דם’ יש לברר האם נגרמה מ: תזונה שאינה עשירה מספיק או ממערכת עיכול חלשה שלא מצליחה לספוג, את כל החומרים החיוניים הנמצאים בתזונה. יתכן גם מצב של תזונה עשירה אך שאינה מתאימה לאותה האישה. סיבה נוספת ל’חולשת דם’ הינה העדר פעילות גופנית ותנועה מספקות של אזור האגן. פעולות אלו עוזרות בבניית הדם והזרמתו אל הרחם. במידה ואובחן ‘חום עודף בדם’ יש לברר האם נגרם כתוצאה ממצב נפשי מתוח, או שתזונה חריפה ומטוגנת הובילה לכך ועוד…

במהלך הטיפול המלא על המטפל לאסוף פרטים רבים בכדי להגיע לאבחנה מדויקת ולהבנת סיבת אי הפריון. בדיקה של הדופק, התבוננות בלשון ומישוש של נקודות דיקור מסוימות הן חלק מהבדיקות הנדרשות. בנוסף שאלות לגבי אורח החיים, תזונה ופעילות גופנית הינן חשובות בכדי להבין את שורש הבעיה ולהוביל לטיפול המיטבי.

בבסיסה, הרפואה הסינית הינה רפואה, הבאה לבדוק ולחקור את מצב בריאותו של האדם על שלל צדדיו וכך להוביל לבריאות – איזון מחדש.
הטיפול באי פריון ברפואה סינית כולל טיפול בדיקור, צמחי מרפא סיניים, והתאמת אורח חיים נכון.
לדוגמא:
אישה כבת 30 הגיעה לטיפול לאחר שכבר עברה מספר טיפולי פריון ללא הצלחה. על פי הרפואה המערבית, כל הבדיקות שלה היו תקינות. בדיקות הזרע של בעלה היו נמוכות. בתהליך ההפריה החוץ גופית (IVF), התבצעה החדרה של תאי הזרע לתוך הביציות שנשאבו, תהליך המכונה- ‘מיקרומניפולציה’ (לייצר קישור למילון מונחים) ואף על פי כן ההריון המיוחל לא התרחש.

במהלך הטיפול ברפואה סינית, אובחן מצב של ‘חסר דם’ ברחם. מצב זה, בעיני הרפואה הסינית, יכול למנוע מהביצית המופרית להיקלט ולהתפתח. הטיפול שניתן כלל דיקור וצמחי מרפא סיניים המחזקים את הדם ואת הדם ברחם בפרט. במחזור הטיפול השני שלה, לאחר תחילת הטיפול היא נקלטה וכיום היא אמא לתינוק בריא.

מתוך ערוץ היוטיוב שלנו
פריון ורפואה הסינית
לשיחת ייעוץ השאירי פרטים:
אודי לוריא, Lic.Ac
אודות כותב המאמר
אודי לוריא

אודי לוריא

מטפל ברפואה סינית משנת 2001 בתחום הגינקולוגיה והפריון. בנוסף למסלול הלימודים המלא, של 4 שנות לימוד, השתלמתי בסין ב-Zhe Jiang University of traditional Chinese medicine. הקליניקה מתמקדת בטיפול בבעיות הגינקולוגיות השונות (אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, תסמונות גיל המעבר ועוד..) ובליווי נשים שמנסות להרות (בצורה טבעית) ובמהלך טיפולי הפריון. פרסמתי מאמרים בעיתונות הבין לאומית והארצית ואני מרצה בכנסים וסדנאות. כיום, מלבד העבודה בקליניקה אני עוסק במחקר בשיתוף עם גינקולוגים בכירים.
תעודות והסמכות של אודי לוריא
Call Now Button