שחלות פוליציסטיות – טיפול

תסמונת השחלות הפוליצסטיות – (Polycystic Ovary Syndrome/Disease) הינה אחת ההפרעות האנדוקריניות (של מערכת הבלוטות המפרישות הורמונים אל מחזור הדם) השכיחות.

במצב תקין, אצל אישה בתחילת המחזור מתחילים להבשיל בשחלה מספר זקיקים ובתוכם ביציות. כאשר הגוף מזהה שאחד מהזקיקים הינו ‘דומיננטית ומוביל’ שאר הביציות והזקיקים המכילים אותן עוברים התנוונות וספיגה.הביצית בתוך הזקיק המוביל ממשיכה להתפתח עד לשחרורה לשחלה – הביוץ. אצל נשים עם תסמונת השחלות הפובליציסטיות התהליך אינו מושלם, וזקיקים שלא בייצו לא מתנוונים ונספגים והופכים לציסטות.  הערכות מצביעות על כך שכ 5%-10% מהנשים בגיל הפריון סובלות מהפרעה זו.

 בשנת 2003 שונו הקריטריונים לאבחנה וכיום בהימצא שניים מתוך שלושת התסמינים הבאים ולאחר שלילת בעיות אחרות, תינתן האבחנה של שחלות פוליציסטיות.

סמנים קליניים לאיבחון שחלות פוליציסטיות

  • העדר ביוץ כרוני המתבטא באמנוראה (העדר ווסתות כלל) או אוליגומנוראה (ווסתות מועטות- 4-9 בשנה).
  • תמונת אולטרא סאונד שתדגים מעל 12 זקיקים קטנים או נפח שחלה מעל 10 מ”ל
  • היפר אנדורגניזם -רמות הורמוני מין זכריים גבוהות המתבטאות קלינית בסימנים כגון השמנה, שיעור יתר, ואקנה או/ ו בהיפראנדרוגנמיה (רמות הורמוני מין זכריים בדם)

סמנים קלינים נוספים

  • תנגודת לאינסולין וסכרת
  • יתר לחץ דם
  • רמות שומנים גבוהות או נמוכות בדם
  • אי פיריון
  • יחס גבוהה של הורמון ה LH אל מול הורמון ה FSH (בעבר ניתן משקל רב לנתון זה)

לא ידוע מה גורם לתסמונת זו אך ככל הנראה היא בעלת רקע גנטי. בנוסף יצור מוגבר של אינסולין, הנובע מאי יכולתו של הגוף לזהות ולקלוט לתוך התאים את האינסולין שכבר נמצא בדם, מוביל  לעלייה ברמות האנדרוגנים (ההורמונים הזכריים) דבר המוביל להחמרה נוספת ביכולת לבייץ.

מחזור סדיר וביוץ
שחלות פוליציסטיות – טיפול

הטיפול בשחלות פוליציסטיות

הגישה הטיפולית שונה לנשים המגיעות לטיפול בשל רצונן להרות לעומת אלו שמגיעות בשל אי סדירות הווסת ושיעור היתר.

נשים שאינן רוצות להרות יקבלו לרוב טיפול בגלולות למניעת הריון (בהעדפה לאלו המכילות פרוגסטרון ואסטרוגן). טיפול זה נותן בד”כ מענה טוב בכך שהוא מייצר ווסתות סדירות ומגן על רירית הרחם. כמו כן הוא עוזר בהורדת רמות הכולסטרול והשומנים הגבוהות בדם, מפחית את האקנה ומוריד את רמות שיעור היתר. יחד עם זאת חשוב להבין שהטיפול אינו פותר את הבעיה! מטרתו היא להיטיב עם בריאות האישה בכל אותם מישורים שנפגעים בשל הפרעה זו.

בנוסף מומלץ להפחית במשקל ולהקפיד על תזונה (דלה בפחממות ובסוכרים) ולבצע פעילות גופנית סדירה. נמצא שאפילו ירידה של כ – 5% ממשקל הגוף תורמת אצל נשים רבות ליכולתן לבייץ עצמונית ולקיים מחזור סדיר (השגת BMI-27 הינו יעד הטיפול). בנוסף תרומתה של הפעילות הגופנית, מלבד להפחתה במשקל, הינה בהורדת רמות הסוכר והאינסולין הגבוהות בדם, המקשות עוד יותר על היכולת להשיג ביוץ.

מחזור סדיר וביוץ
שחלות פוליציסטיות – טיפול

הטיפול בשחלות פוליציסטיות ואי פריון

כאמור, שחלות פוליציסטיות מאופינות בהעדר או מיעוט ביוצים ווסתות ועל כן הסיכוי להתרחשות הריון יורד, לכן הטיפול המרכזי הינו השראת ביוץ.

כפי שצוין ישנה המלצה גורפת לסובלות משחלות פוליציסטיות לרדת במשקל ולבצע פעילות גופנית כשלב ראשון.

הטיפול התרופתי הראשון שניתן הינו של איקקלומין. תרופה זו מצליחה להוביל לביוץ  ו- 20%-40% מהנשים יהרו בטווח של כחצי שנה. אחוז הריונות גבוה יותר הינו בקרב נשים רזות ולכן כאמור ישנה חשיבות לירידה במשקל עוד בטרם תחילת הטיפול. חלק מהרופאים משלבים טיפול במיטפורימין. תרופה זו גורמת לירידה של רמות הסוכר בדם ותורמת לירידה במשקל. ישנם מספר מחקרים מראים כי השילוב בין שתי התרופות מוביל למספר ההריונות הגבוהה ביותר.

במידה ולאחר כשישה מחזורים לכל היותר לא הושג הריון יעשה שימוש בתרופות כגון גונל F ((Gonal F ופיוריגון (Puregon) המכילות את הורמון ה FSH. חשוב לדעת שנשים פוליציסטיות נוטות  לסבול מגירוי יתר של השחלות ולכן ישנה חשיבות רבה למתן מינונים נמוכים של התרופות.

לקריאת סיפור מקרה על טיפול ב- שחלות פוליציסטיות ברפואה סינית לחץ/י כאן

לקריאת מאמר על הטיפול ב- שחלות פוליציסטיות בעזרת תזונה לחץ/י כאן 

מתוך ערוץ היוטיוב שלנו
שחלות פוליציסטיות – טיפול
לשיחת ייעוץ השאירי פרטים:
אודי לוריא, Lic.Ac
אודות כותב המאמר
אודי לוריא

אודי לוריא

מטפל ברפואה סינית משנת 2001 בתחום הגינקולוגיה והפריון. בנוסף למסלול הלימודים המלא, של 4 שנות לימוד, השתלמתי בסין ב-Zhe Jiang University of traditional Chinese medicine. הקליניקה מתמקדת בטיפול בבעיות הגינקולוגיות השונות (אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, תסמונות גיל המעבר ועוד..) ובליווי נשים שמנסות להרות (בצורה טבעית) ובמהלך טיפולי הפריון. פרסמתי מאמרים בעיתונות הבין לאומית והארצית ואני מרצה בכנסים וסדנאות. כיום, מלבד העבודה בקליניקה אני עוסק במחקר בשיתוף עם גינקולוגים בכירים.
תעודות והסמכות של אודי לוריא
6 תגובות
  • תהל
    הגב

    הי בהמשך לשאלה קודמת מצ”ב תוצאה מהיום ה 69 קיבלתי אותה היום
    מה זה אומר?
    256 pmol/L ESTRADIOL (E-2)
    15.10 IU/L LH
    2> PROGESTERONE

  • תהל
    הגב

    לדעתך צריך להתחיל עם תרופות
    או יש למה לחכות?

    • הגב

      אני לא רופא ואינני מכיר את הרקע הרפואי שלך. זו שאלה שאת צריכה להתייעץ לגביה עם הרופא המטפל שלך.

  • תהל
    הגב

    אני מאובחנת עם PCO
    מנסה 7 חודשים להכנס ללא הצלחה
    מצ”ב תוצאות בדיקה ביום 55 לווסת מה זה אומר?
    227 pmol/L ESTRADIOL (E-2)
    23.10 IU/L LH
    2> PROGESTERONE

    • הגב

      שכרגע לא נראה שיש עדיין זקיק מוביל ושאת רחוקה מביוץ.

השאירו תגובה

Call Now Button