תרופות המייצרות דיכוי הורמונאלי

תרופות אלו ניתנות במהלך טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF) ומטרתן למנוע מצב בו הגירוי ההורמונאלי, יוביל לביוץ, טרם ביצוע השאיבה וכתוצאה מכך לביטול הטיפול.
תרופות אלו מתחלקות לשתי קבוצות בעלות מנגנוני פעולה שונים:

עוברת טיפולי פריון? למדי כיצד ניתן להגדיל את הסיכוי לטיפול מוצלח – כאן

מעוניינת להבין יותר את תפקודי ההורמונים השונים – לחצי כאן

אגונסטים -דקפפטיל (Decapeptyl), סופרפקט (Superfact) ו סינארל (Synarel)

תרופות אגוניסטיות גורמות ל”ריקון” ההיפופיזה, בלוטה במח, אשר מכילה ומשחררת את הורמוני ה FSH וה- LH. תפקיד הורמונים אלו הוא לגרות את השחלות לייצר ביציות.  בשלב ראשון, פעולת ה”ריקון”  מובילה לשחרור מוגבר של ההורמונים, עד ל”התרוקנות” הבלוטה באופן מלא. כל עוד ממשיכים בנטילה רצופה, הגוף נמצא בדיכוי הורמונאלי ונמנע הביוץ העצמוני.
ישנם שני פרוטוקולי טיפולי עיקריים: הראשון “פרוטוקול ארוך”  בו נוטלים את התרופה החל מהיום ה -21 למחזור, כך שבזמן הוסת הקרובה, טרם לקיחת הגירוי ההורמונאלי ,הגוף כבר יהיה תחת “דיכוי מלא”. הפרוטוקול השני מכונה “פרוטוקל קצר”  ובו הטיפול מתחיל ביום השני-שלישי למחזור. טיפול זה מנצל את שחרור ההורמונים המתרחש עם תחילת נטילת התרופה בכדי ליצור גירוי נוסף של השחלות מלבד זה הנגרם מההורמונים שיוזרקו (טיפול המכונה “הבערה” “flare up”) .

תופעות לוואי: התרופות מובילות לדיכוי הורמונאלי ולמעשה מחקות מצב הדומה לזה שאישה חווה בגיל המעבר.  במהלך “פרוטוקול ארוך”, כל זמן שהאישה עדיין לא החלה להזריק את ההורמונים האחראים לגירוי השחלות יתכנו תופעות כגון הזעות, גלי חם, קשיי שינה, שינויים במצב הרוח. מרגע הוספת ההורמונים התופעות ילכו ויעלמו. תופעות אלו קשות במיוחד אצל נשים המקבלות את תרופת הדקפפטיל (Decapeptyl) בזריקה אחת, במינון של 3.75mg. טיפול זה, עלול להוביל לדיכוי ארוך, שנמשך עד כשלושה חודשים (אינו נפוץ, ויתרונו בטיפול בנשים הסובלות מאנדומטריוזיס).

 דקפפטיל (Decapeptyl) ניתן כזריקה תת עורית. בעל שני מינונים : בזריקה אחת המכילה 3.75mg כחלקךמפרוטוקול ארוך. מינון שני כזריקה יומית המכילהן0.1mg וניתנת כחלק פרוטוקול קצר/ארוך. יש לשמור בקירור.
סופרפקט (Superfact) ו סינארל (Synarel) -נלקחים בהסנפה מספר פעמים ביום (מפעמיים ועד שש, תלוי בתרופה ובהוראות הרופא) כחלק מפרוטוקול קצר/ ארוך.
אין צורך לשמור בקרור.

אנטגוניסטיות- צטרוטייד (Cetrotide) , אורגאלוטראן (Orgalutron)

תרופות אנטגוניסטיות -מדכאות מרגע לקיחתן את הורמון ה LH בלבד (להבדיל מהתרופות האגנוסטיות). העליה החדה ברמות הורמון זה (מכונה LH SURGE) היא המובילה לביוץ . חסרונן בכך שיש לדייק במועד תחילת לקיחתן, סביב היום  ה- 6-7 למחזור ובהתאם להתקדמות הטיפול (הימצאותם של זקיקים בגודל של כ- 12מ”מ והתאמה לרמות ההורמונים בדם)  בכדי למנוע את תהליך הביוץ העצמוני.

תופעות לוואי: בעלות תופעות לוואי קלות יחסית (גירוי מקומי בעיקר) כיוון שלא מובילות לדיכוי הורמונאלי ולכן לא מדמות את גיל המעבר.
שתי התרופות ניתנות בזריקה תת עורית בד”כ על בסיס יומי כשהצטרוטייד יכולה להילקח גם אחת לארבעה ימים במינון 3mg במקום 0.25mg.

הסרטון הבא מוגש כשירות לציבור מטעם חברת מרק ומיועד למטופלות אשר נרשם להם התכשיר המוצג. למידע נוסף יש לעיין בעלון לצרכן של התכשיר.

Call Now Button