עובדות חשובות על ויטמין די ואנדומטריוזיס שאת עדיין לא יודעת

זה בטח קרה גם לך – מצאת את עצמך קוראת משהו שקראת בעבר ופתאום זה הכה בך! איך יכול להיות שפספסת כמה המידע הזה חשוב ורלוונטי?!

זה בדיוק מה שקרה לי עם ויטמין די ואנדומטריוזיס.

כבר כתבתי כאן באתר על הקשר בין ויטמין די לכאבי מחזור ואנדומטריוזיס, אבל הפעם אני רוצה להרחיב ולהדגיש כמה נקודות מאוד חשובות ופחות מוכרות שאת חייבת לדעת:

  • ברירית הרחם שלך יש קולטנים לוויטמין די ויש לכך סיבה….
  • רמות נמוכות של ויטמין די קשורות לסיכוי מוגבר להופעה ראשונית של אנדומטריוזיס. לכן, במידה ואת מתמודדת עם אנדומטריוזיס ויש לך אחיות צעירות אני ממליץ לשלוח אותן להיבדק! (במידה והוא לא נמצא ברמה מספיק גבוהה כדאי להוסיף אותו באופן קבוע).
  • ככל שהאנדומטריוזיס חמור יותר – כך נמצאו רמות נמוכות יותר של ויטמין די.
  • ויטמין די לוקח חלק בהכנה של רירית הרחם להשתרשות העובר. יתכן שהרמות הנמוכות שלו בנשים עם אנדומטריוזיס פוגעות בתהליך זה והן חלק מהסיבה לבעיות הפוריות איתן הן מתמודדות.
  • במידה ואת נמצאת תחת טיפול תרופתי למניעת ביוץ אך עדיין סובלת מכאבים – שילוב של ויטמין די יעזור לך להשיג תוצאות טיפוליות טובות יותר ולהפחית את הכאבים.

ועכשיו קצת יותר בהרחבה…

ויטמין די ואנדומטריוזיס - מרכיבים את הפאזל

שלב ראשון בהרכבת הפאזל

כל מי שמרכיב פאזלים יודע שמתחילים מהמסגרת. במקרה שלנו המסגרת מורכבת מההבנה של התפקידים והתהליכים בהם ויטמין די מעורב.

בשנים האחרונות למדנו שלוויטמין די יש השפעה רחבה הרבה יותר ממה שידענו בעבר. הנה רשימה חלקית של התהליכים בהם הוא מעורב ומשפיעים על אנדומטריוזיס:

  • ויסות מערכת החיסון במצבים של תגובה דלקתית כרונית.
  • הגברת פעילות אנטי דלקתית ודיכוי פעילות דלקתית.
  • הגברת תהליך האפופטוזיס (מוות מתוכנן של תאים) – תהליך שלא מתקיים בצורה טובה בנגעי האנדומטריוזיס והופך אותם לכל כך עמידים.
  • דיכוי צמיחה של כלי דם חדשים – תהליך שנמצא בצורה מוגברת בנגעי האנדומטריוזיס.

כל התהליכים החשובים הללו מתרחשים בצורה לא תקינה באנדומטריוזיס!!

ויטמין די
רמה נמוכה של ויטמין די קשורה לסיכוי להתפתחות של אנדומטריוזיס

שלב שני בהרכבת הפאזל

בשלב השני (בטח בפאזלים קשים כמו באנדומטריוזיס) מפרידים את החלקים ע״פ הצבעים והגוונים שלהם. במקרה שלנו חשוב להבין את הזירות השונות עליהן משפיע המחסור בוויטמין די:

מחסור בוויטמין די יכול להשפיע על התפרצות המחלה

מחקר שעקב אחרי 70,566 נשים לאורך 14 שנים מצא שבקרב הנשים עם רמות ויטמין די הגבוהות ביותר (ע”פ מודל חישובי) היה סיכוי נמוך ב־24% לפתח אנדומטריוזיס ביחס לנשים עם הרמות הנמוכות ביותר.

לנשים עם אנדומטריוזיס רמות נמוכות של ויטמין די

רמות הוויטמין בנשים עם אנדומטריוזיס הן נמוכות יותר מאלו שנמצאות בנשים בריאות. נשים עם אנדומטריוזיס חמור יותר (דרגה 3-4) סובלות ממחסור חמור יותר של הוויטמין ביחס לנשים עם אנדומטריוזיס קל יותר (דרגה 1-2).

ויטמין די מתקשה לתפקד באופן מלא

חלק מהמחקרים הראו שבנשים ללא אנדומטריוזיס כמות הקולטנים ברירית הרחם משתנה לאורך החודש. לאחר הביוץ ישנה עליה בכמות הקולטנים. עליה זו מאפשרת לוויטמין די לפעול ביחד עם הורמון הפרוגסטרון בתהליך ההכנה של רירית הרחם להשתרשות העובר (ולסייע בתהליכים חשובים בתחילת ההיריון). בנשים עם אנדומטריוזיס רמת הקולטנים לא משתנה לאורך החודש!

שלב שלישי בהרכבת הפאזל

לאחר שמיינו את החלקים לקבוצות שלהן, נשאר רק להרכיב את כל הפרטים הקטנים לתמונה השלמה:

ויטמין די ובעיות פוריות

מחקרים בעבר הראו שרמות נמוכות של ויטמין די קשורות לבעיות פוריות ולסיכויי הצלחה נמוכים בהפריה חוץ גופית.

לפי נתון זה ובצרוף עובדות האחרות (נטיה לרמות נמוכות, התפקיד שלו בוויסות תהליכים דלקתיים, וההשפעה הלא תקינה שלו על תהליך ההכנה של רירית הרחם להשתרשות) ניתן להבין בקלות מדוע חלק מהחוקרים חושדים שהמחסור שלו הוא אחד מהגורמים לבעיות הפוריות בנשים עם אנדומטריוזיס.

שילוב של ויטמין די ודיכוי ביוץ

הרבה מהנשים שמתמודדות עם אנדומטריוזיס נוטלות טיפול שמטרתו למנוע ביוץ.

מחקר שבדק את ההשפעה של הטיפול המשולב של ויטמין די ביחד עם הטיפול להפסקת המחזור הראה שהטיפול המשולב הצליח להפחית את הכאבים בצורה טובה יותר ואף הוביל לשיפור במצב הרוח ובתסמיני חרדה ודכאון.

ויטמין די
רמות הוויטמין בנשים עם אנדומטריוזיס הן נמוכות יותר מאלו שנמצאות בנשים בריאות

איך קובעים מינון יומי?

לפני שאת מתחילה לקחת תוספים חשוב שתדעי מה מצבך כיום.

במידה ולא בדקו לך את רמות הוויטמין די בשנה האחרונה אני ממליץ לך לבקש מרופא/ת המשפחה שלך לבצע בדיקה. במחקר הזה הוגדרו רמות הוויטמין די הרצויות בין 40-60ng/ml. מדובר על ערך שהוא גבוה מהמקובל בבדיקות הדם ולדעתי יש בכך הגיון. ניתן לחשב את הכמות הרצויה על פי שני פרמטרים: משקל/רמה הנמדדת בבדיקות דם.

הדרך הטובה ביותר לחשב מה המינון היומי הרצוי היא ע״י המחשבון שנמצא בקישור הזה >>

חשוב לי להדגיש שויטמין די הוא מאוד בטוח לשימוש גם במינונים גבוהים ואין צורך לחשוש ממינון יומי גדול.

מתוך ערוץ היוטיוב שלנו
עובדות חשובות על ויטמין די ואנדומטריוזיס שאת עדיין לא יודעת

מקורות

לשיחת ייעוץ השאירי פרטים:
אודי לוריא, Lic.Ac
אודות כותב המאמר
אודי לוריא

אודי לוריא

מטפל ברפואה סינית משנת 2001 בתחום הגינקולוגיה והפריון. בנוסף למסלול הלימודים המלא, של 4 שנות לימוד, השתלמתי בסין ב-Zhe Jiang University of traditional Chinese medicine. הקליניקה מתמקדת בטיפול בבעיות הגינקולוגיות השונות (אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, תסמונות גיל המעבר ועוד..) ובליווי נשים שמנסות להרות (בצורה טבעית) ובמהלך טיפולי הפריון. פרסמתי מאמרים בעיתונות הבין לאומית והארצית ואני מרצה בכנסים וסדנאות. כיום, מלבד העבודה בקליניקה אני עוסק במחקר בשיתוף עם גינקולוגים בכירים.
תעודות והסמכות של אודי לוריא
Call Now Button