שימור פוריות ואנדומטריוזיס – עדכון חשוב!

באמצע חודש ינואר פרסמה ועדת סל התרופות עדכון בנוגע לזכאות נשים לבצע שימור פוריות במימון המדינה. זהו עדכון מאוד מהותי וחשוב לכל אישה ובוודאי לנשים שאובחנו עם אנדומטריוזיס!

התנאים החדשים מקנים זכאות לשימור פוריות במימון קופת החולים לכל אישה הסובלת מרזרבה שחלתית נמוכה!

אני יודע, שימור פוריות זה נושא שהרבה נשים לא רוצות לשמוע עליו וחלקן אפילו מעדיפות להדחיק ולהתעלם מהאפשרות הזו. אבל אם אובחנת עם אנדומטריוזיס וחשוב לך להיות מסוגלת לקבל את ההחלטה הכי טובה ומתאימה עבורך, חשוב מאוד שתקראי הכל! 

כל יום אנחנו פוגשים בקליניקה נשים עם אנדומטריוזיס שכועסות ולא מבינות איך אף אחד לא טרח להסביר להן את מצבן בגיל צעיר יותר, ובכך נמנעה מהן האפשרות לבצע שימור פוריות בגיל צעיר, דבר שהיה יכול למנוע מהן סבל רב כיום.

איך אנדומטריוזיס פוגע בפוריות?

מצב הרזרבה השחלתית הוא אחד הגורמים הקריטיים ביותר לסיכויי ההצלחה שלך להרות באופן טבעי או בטיפולי הפריה חוץ גופית. ככל שהרזרבה נמוכה יותר (מספר ביציות קטן יותר) כך גם איכות הביציות יורדת והסיכוי להריון ולידה יורד.

אחת הפגיעות הנגרמות מאנדומטריוזיס היא ירידה מהירה ומוקדמת בכמות הביציות בשחלות. הירידה ברזרבה השחלתית נגרמת ממספר סיבות כשהברורה ביניהן היא אנדומטריומות (ציסטות שנוצרות על השחלה) שפוגעות ישירות ביכולת התפקוד של השחלה.

חשוב לדעת שבאנדומטריוזיס תיתכן פגיעה ברזרבה השחלתית גם כשהשחלה נראית במצב תקין.

הגורם החשוב ביותר בעולם הפוריות הוא גיל האישה! יותר מכל גורם אחר!!

זו הסיבה ששינוי הקריטריונים לזכאות הוא כל כך חשוב! הוא יאפשר להרבה יותר נשים לקבל החלטה לבצע שימור פוריות (ללא העלות הכספית הגדולה שהייתה כרוכה בו – כ־15,000 ש”ח). עד היום נשים עם אנדומטריוזיס היו זכאיות לשימור פוריות ממומן רק במקרים של אנדומטריוזיס קשה או בינוני, עם מעורבות של אנדומטריומה הגדולה מ־4 ס״מ. כיום כל אישה עם ירידה ברזרבה השחלתית תוכל לפנות אליו וזאת ללא קשר לחומרת האנדומטריוזיס!

מהם התנאים לזכאות למימון שימור פוריות?

נשים מתחת לגיל 39 עם רזרבה שחלתית נמוכה ביחס לגילן יהיו זכאיות ל־4 מחזורי טיפול (4 שאיבות של ביציות לאחר גירוי שחלתי עם הורמונים) או עד שנשאבו 20 ביציות.

איך מוגדרת רזרבה שחלתית נמוכה?

רזרבה שחלתית נמוכה מוגדרת אם מתקיימים 2 מתוך 3 התנאים הבאים:

  1. רמת הורמון fsh מעל 10 בבדיקת פרופיל הורמונלי.
  2. רמת amh מתחת לאחוזון 25 לגיל ביחס לגיל האישה (ראי משמאל טבלה של רמות ה־amh ביחס לגיל האישה).
  3. בדיקת ספירת זקיקים קדמיים AFC מתחת ל־7 (בדיקת אולטרה סאונד בתחילת הווסת שסופרת את כמות הזקיקים הקדמיים/קטנים שצפויים להגיב לגירוי הורמונאלי).

שלוש הבדיקות מנסות להעריך את מצב הרזרבה השחלתית. כל אחת מהן עושה זאת בצורה אחרת. שתי הבדיקות הראשונות הן בדיקות הורמונליות והבדיקה השלישית היא בדיקת אולטרה סאונד. חשוב מאוד שתתעקשי ותבצעי את כל שלושת הבדיקות!!

לא פעם ישנם פערים גדולים בין התוצאות שמתקבלות מהבדיקות השונות. כלומר, שיתכן שרמות הורמון ה־fsh יהיו גבוהות ויעידו על רזרבה שחלתית נמוכה ואילו בבדיקת ה־amh יתקבל ערך שהוא תקין (או להפך). בנוסף, תוצאות בדיקת האולטרה סאונד לספירת הזקיקים הקדמיים יכולה להשתנות מחודש לחודש. 

לצערי, חלק מהגינקולוגים לא מסכימים לתת הפניה לבדיקות ה־amh. במקרים כאלו אני ממליץ לבצע את הבדיקה באחת המעבדות הפרטיות/בבית חולים במימון עצמי (בעלות של כמה מאות שקלים).

טבלה amh
טבלה של רמות ה־amh ביחס לגיל האישה. לחצי על התמונה להגדלה

האם כל אישה שאובחנה עם אנדומטריוזיס צריכה לעשות שימור פוריות?

לא.

אבל אני ממליץ לכל אישה צעירה עם אנדומטריוזיס לעבור אבחון למצב הרזרבה השחלתית.

במידה והבדיקות מעידות על רזרבה תקינה יש לחזור על הבדיקות בטווח של שנה ומקסימום שנתיים, כדי לבדוק האם חל שינוי משמעותי. במידה וחלה ירידה משמעותית ביחס לבדיקה הקודמת, כדאי מאוד להתייעץ עם רופא פוריות ולשקול את האפשרות הזו.

חשוב לי להזכיר שהמחקרים בשנים האחרונות מראים שישנם יותר ויותר נשים בגיל צעיר עם ירידה מוקדמת ברזרבה השחלתית ללא כל סיבה ברורה, כך שיש טעם בהמלצה הזו גם לנשים שלא אובחנו עם אנדומטריוזיס ושאינן מעוניינות להרות בשנים הקרובות.

מתוך ערוץ היוטיוב שלנו
שימור פוריות ואנדומטריוזיס – עדכון חשוב!
לשיחת ייעוץ השאירי פרטים:
אודי לוריא, Lic.Ac
אודות כותב המאמר
אודי לוריא

אודי לוריא

מטפל ברפואה סינית משנת 2001 בתחום הגינקולוגיה והפריון. בנוסף למסלול הלימודים המלא, של 4 שנות לימוד, השתלמתי בסין ב-Zhe Jiang University of traditional Chinese medicine. הקליניקה מתמקדת בטיפול בבעיות הגינקולוגיות השונות (אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, תסמונות גיל המעבר ועוד..) ובליווי נשים שמנסות להרות (בצורה טבעית) ובמהלך טיפולי הפריון. פרסמתי מאמרים בעיתונות הבין לאומית והארצית ואני מרצה בכנסים וסדנאות. כיום, מלבד העבודה בקליניקה אני עוסק במחקר בשיתוף עם גינקולוגים בכירים.
תעודות והסמכות של אודי לוריא
Call Now Button