אנדומטריוזיס ובדיקת CA-125

האם אי פעם שאלת את עצמך מה הקשר של אנדומטריוזיס לבדיקת CA-125? עד כמה הבדיקה מדוייקת? למה רופאים משתמשים בה? והאם לטיפול ברפואה סינית יכולה להיות השפעה עליה?

הפוסט הזה בדיוק בשבילך!

מה זה CA-125?

CA-125 הינו חלבון סמן (לעתים נקרא מרקר – marker) שמיוצר על ידי תאי סרטן או על ידי תאים בריאים כתגובה לתהליך סרטני. השימוש בו נעשה בעיקר בנשים עם סרטן השחלות, כאשר רמתו נמצאת בקשר ישיר לנפח הגידול:

CA-125

מהי רמה תקינה של CA-125?

רמה תקינה הינה מתחת ל־35u/ml.

מהי הבעיה בשימוש בבדיקה?

הבעיה היא שמדובר במדד שאינו ספציפי וגם לא תמיד מדויק. בכ־20% מהמקרים, למרות שקיים גידול סרטני בשחלה, הבדיקה תראה רמות תקינות.

מהצד השני, ניתן למצוא עליה ברמות CA-125 במקרים שאינם קשורים לגידולים סרטניים, כגון דלקת בקרום שעוטף את איברי הבטן (קרום הצפק), בזמן וסת, כשיש שרירנים ברחם ועוד.

CA-125
לעתים הבדיקה תראה רמות תקינות, למרות קיום גידול סרטני בשחלה

מה הקשר בין CA-125 ל־אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס וגם אדנומיוזיס הם שני מצבים שגורמים לרמות גבוהות של CA-125.

מחקרים מראים שישנו קשר בין רמות גבוהות של CA-125 למצבים מתקדמים של אנדומטריוזיס. במחקרים של אנדומטריוזיס ברמה חמורה ניתן לראות ערכים שמגיעים עד ל־200u/ml.
במצבים קלים יותר של אנדומטריוזיס, יש פחות התאמה.

אם לא מדובר בבדיקה מדויקת, למה בדיוק הבדיקה משמשת בנשים עם אנדומטריוזיס?

הדבר הראשון שחשוב לזכור הוא שהבדיקה אינה בדיקה מאבחנת! ולכן במידה ונעשה בה שימוש, הוא שימוש משלים. לדוגמא, במקרים בהם נשים מציגות סימפטומים שמתאימים לאנדומטריוזיס, אך לא ניתן למצוא ממצאים בבדיקת אולטרסאונד.

בעבר, חלק מהרופאים עקבו אחרי רמות CA-125 בכדי לנסות להבין האם ישנה התקדמות של המחלה, אבל בעקבות מחקרים חדשים שהראו את חוסר הדיוק שלה, כיום נעשה בה שימוש הולך ופוחת.

CA-125
ישנו קשר בין רמות גבוהות של CA-125 למצבים מתקדמים של אנדומטריוזיס

האם טיפול בדיקור סיני יכול לעזור לווסת את רמות ה־CA-125?

חלק מהמחקרים שבחנו את ההשפעה המיטיבה שיש לדיקור סיני על אנדומטריוזיס, לא הסתפקו רק בבדיקה של עוצמת הכאב – שהיא עניין סובייקטיבי, אלא עקבו גם אחר מדד אובייקטיבי – השינוי ברמות CA-125.

בסקירת מחקרים (מטה-אנאליזה) שהתפרסמה בשנת 2017, נמצאה ירידה משמעותית יותר ברמות ה־CA-125 במטופלות שעברו טיפול בדיקור ביחס לקבוצת הביקורת שטופלה תרופתית או בצמחי מרפא.

מחקרים אלו מראים שוב את ההשפעה המיטיבה שיש לדיקור על אנדומטריוזיס.

יש לך שאלה? משהו שקראת לא היה לך ברור?ֿ

מוזמנת להגיב ולשאול ואשמח לענות לך!

מתוך ערוץ היוטיוב שלנו
אנדומטריוזיס ובדיקת CA-125
לשיחת ייעוץ השאירי פרטים:
אודי לוריא, Lic.Ac
אודות כותב המאמר
אודי לוריא

אודי לוריא

מטפל ברפואה סינית משנת 2001 בתחום הגינקולוגיה והפריון. בנוסף למסלול הלימודים המלא, של 4 שנות לימוד, השתלמתי בסין ב-Zhe Jiang University of traditional Chinese medicine. הקליניקה מתמקדת בטיפול בבעיות הגינקולוגיות השונות (אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, תסמונות גיל המעבר ועוד..) ובליווי נשים שמנסות להרות (בצורה טבעית) ובמהלך טיפולי הפריון. פרסמתי מאמרים בעיתונות הבין לאומית והארצית ואני מרצה בכנסים וסדנאות. כיום, מלבד העבודה בקליניקה אני עוסק במחקר בשיתוף עם גינקולוגים בכירים.
תעודות והסמכות של אודי לוריא
Call Now Button