אנדומטריוזיס 4- האחות החורגת

אנדומטריוזיס ותנגודת לפרוגסטרון

בפוסט הקודם דיברנו על שתי התכונות המוכרות יותר (מתוך שלוש) המאפיינות את האנדומטריוזיס: הדלקת והתלות באסטרוגן. הפוסט הזה מוקדש “לאחות החורגת” – תנגודת לפרוגסטרון. מכיוון שבלוג האנדומטריוזיס שלי מכוון גם למי שאין לו רקע ברפואה, נתחיל מההתחלה:

מה זה פרוגסטרון?

פרוגסטרון – הורמון שמופרש עם הביוץ ועד הווסת.

מה התפקיד של הפרוגסטרון?

הפרוגסטרון מוביל לשינוי ברירית הרחם, בדרך שמכינה אותה לתהליך ההשתרשות של העובר. חשיפה תקינה לפרוגסטרון הינה הכרחית למחזור תקין וליכולת של הרחם לקלוט עובר. בניגוד לאסטרוגן, פרוגסטרון לא מעבה את הרירית, אלא רק משפיע על האופי שלה. במידה ולאחר שבועיים מהביוץ לא נוצר הריון, רמות הפרוגסטרון ירדו. הירידה ברמות הפרוגסטרון תוביל להתנוונות כלי הדם ברירית הרחם והווסת תופיע. כלומר, וסת מגיעה כתוצאה מהירידה ברמת הפרוגסטרון.

מה זה תנגודת לפרוגסטרון?

תנגודת לפרוגסטרון באנדומטריוזיס הינה מצב שבו הגוף מייצר פרוגסטרון ברמות תקינות, אבל הקולטנים לפרוגסטרון (החלקים אליהם הפרוגסטרון מתחבר ומפעיל) לא תקינים. למעשה, קיימים שני סוגים של קולטנים לפרוגסטרון, ואצל נשים עם אנדומטריוזיס אחד מהם לא קיים והשני קיים ברמה נמוכה.[i]

איך תנגודת לפרוגסטרון באה לידי ביטוי באנדומטריוזיס?

המצב הזה, שבו אין מספיק קולטנים לפרוגסטרון, מוביל לכך שרירית הרחם לא מצליחה לעבור את השינוי שעוזר לה להכין עצמה לקליטת העובר, מה שפוגע ביכולת להרות.

דימום חלש והכתמות למשך ימים רבים לפני תחילת הווסת, הינו סימן נוסף לתנגודת לפרוגסטרון.

תכונה נוספת של פרוגסטרון היא שהוא הורמון אנטי דלקתי, וזאת בניגוד לאסטרוגן. התנגודת לפרוגסטרון מונעת מהגוף את היכולות שלו למתן את התהליכים הדלקתיים שמאפינים אנדומטריוזיס.

באופן כללי, ניתן לקשור חלק גדול מהתופעות שנשים עם אנדומטריוזיס חוות בשבועיים שלאחר הביוץ, לתנגודת לפרוגסטרון ולהעדר פעולה תקינה של פרוגסטרון.

אנדומטריוזיס 4- האחות החורגת

חשוב! חשוב! חשוב!

דלקת, תלות באסטרוגן ותנגודת לפרוגסטרון רק נראות שלוש תכונות נפרדות. למעשה הן חלק משלם אחד!

שלושת התכונות הללו משפיעות אחת על השנייה:

אסטרוגן ⇐ הורמון מעודד דלקת.

דלקת ⇐ מחמירה תנגודת לפרוגסטרון.

תנגודת לפרוגסטרון ⇐ אובדן האפקט האנטי דלקתי והיכולת למתן פעולת האסטרוגן ⇐ אסטרוגן נשאר בצורה פעילה ⇐ וחוזר חלילה…

אסטרוגן הוא הורמון שמעודד דלקת, וחשיפה לאסטרוגן מגבירה תהליכים דלקתיים. נגעי האנדומטריוזיס לא רק ניזונים מהאסטרוגן שהגוף מייצר, אלא מסוגלים לייצר אסטרוגן בעצמם, ובכך “מזינים” ומחמירים את התהליך הדלקתי.

אנדומטריוזיס
אנדומטריוזיס 4- האחות החורגת

פרוגסטרון הינו הורמון בעל פעילות אנטי דלקתית

יש לו יכולת להפוך את האסטרוגן מהצורה המאוד פעילה שלו (נקראת אסטרדיול) לסוג אחר של אסטרוגן, שהוא פחות פעיל ודלקתי (אסטרון). כלומר, בגלל התנגודת לפרוגסטרון, נמנעת מהגוף ההשפעה האנטי דלקתית שלו וגם והיכולת למתן את פעילות האסטרוגן הדלקתי נפגעת.

לכל זה צריך להוסיף שחלק מהסיבות להתפתחות התנגודת לפרוגסטרון הינה הדלקת עצמה, ממנה החל כל הסיפור…

ואם קיבלת סחרחורת מהפסקאות האחרונות, זה לא סתם. מדובר בתהליך מעגלי שמזין את עצמו שוב ושוב. אסטרוגן שמוביל לדלקת, שפוגע בפרוגסטרון, שלא מונע דלקת, והחמרה של הדלקת והתגובה של האסטרוגן, וחוזר חלילה.

לא סתם מדובר בטיפול מורכב.

ולא סתם אני נהנה לכנות אותה (בחיבה!!) מפלצת…

מוזמנים להמשיך לפרק הבא בבלוג – על הכאבים ואיך ניתן להקל עליהם

כדאי להרשם לניזלטר – ולקבל עידכון בכל פעם שפרק חדש עולה (אני מתחייב שלא יעשה כל שימוש אחר בכתובת המייל שלכם)

[i] S.E. Bulun et al. Progesterone resistance in endometriosis:Link to failure to metabolize estradiol, Molecular and Cellular Endocrinology 248 (2006) 94–103

מתוך ערוץ היוטיוב שלנו
אנדומטריוזיס 4- האחות החורגת
לשיחת ייעוץ השאירי פרטים:
אודי לוריא, Lic.Ac
אודות כותב המאמר
אודי לוריא

אודי לוריא

מטפל ברפואה סינית משנת 2001 בתחום הגינקולוגיה והפריון. בנוסף למסלול הלימודים המלא, של 4 שנות לימוד, השתלמתי בסין ב-Zhe Jiang University of traditional Chinese medicine. הקליניקה מתמקדת בטיפול בבעיות הגינקולוגיות השונות (אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, תסמונות גיל המעבר ועוד..) ובליווי נשים שמנסות להרות (בצורה טבעית) ובמהלך טיפולי הפריון. פרסמתי מאמרים בעיתונות הבין לאומית והארצית ואני מרצה בכנסים וסדנאות. כיום, מלבד העבודה בקליניקה אני עוסק במחקר בשיתוף עם גינקולוגים בכירים.
תעודות והסמכות של אודי לוריא
Call Now Button