אנדומטריוזיס 6 – איך אפשר לעזור לעוברים להשתרש?

על אפקט רומיאו ויוליה והדייט שלא יצא אל הפועל

לפני שאתחיל לדבר על הדרכים בהן ניתן לסייע להשתרשות, חשוב שנבין מה בכלל הבעיה.
אז הנה אנחנו מתחילים…

אני שונא להיות האיש עם הבשורות הרעות. מטופלות יעידו שאני אופטימי באופן חסר פרופורציות – ואני מודה באשמה.
בעיני, ההבדל הגדול בין אופטימי לפסימי, הוא בכך שהפסימי סובל בדרך, בזמן שהאופטימי הולך בה בחיוך (וזה מבלי לקבל את ההנחה שאולי להיות אופטימי עוזר למציאות להשתנות לטובתך).

הנה הנתונים היבשים:

אנדומטריוזיס היא מחלה דלקתית, שמלבד הכאבים החזקים שמאפיינים אותה, היא גם מחלה שפוגעת בפריון.

♦ אחוז הנשים עם אנדו’ שסובלות מאי פריון מוערך בין 30-50%

♦ אחוז הנשים שסובלות מאי פריון ומאובחנות עם אנדומטריוזיס – 25-50%

ישנם שני מנגנונים עיקריים שאחראיים על הפגיעה בפריון:

1. “רומיאו ויוליה”

כמו שכולנו יודעים, הריון מתחיל בהפריה של הזרע את הביצית. כמובן שתנאי הכרחי הוא שיתאפשר מפגש של השניים.
התהליך הדלקתי באנדומטריוזיס יכול להוביל להדבקות של הרקמות ואף לחסימה של החצוצרות ובכך מונע מהזרע להגיע לשחלה ולפגוש את הביצית.

בשפה פשוטה – נראה שמישהו מתקשה להגיע לדייט המתוכנן…

2. “סביבה עוינת”

מפגשים רומנטיים, ראוי להם שיתרחשו בסביבה נעימה. זה נכון בחיים שלנו כבני אדם וזה נכון גם לגבי הזרע והביצית.
זרע וביצית שמתפתחים ונפגשים בסביבה דלקתית, זה קצת כמו זוג עצבני שנפגש לדייט – הסיכוי לדייט מוצלח יורד.
באנדומטריוזיס הסביבה הדלקתית של האגן מובילה לפגיעה באיכות הביציות, לפגיעה בזרע ובעובר ולסיכוי נמוך להריון.

פיטואסטרוגנים ואנדומטריוזיס
אנדומטריוזיס 6 – איך אפשר לעזור לעוברים להשתרש?

אז האם הפריה חוץ גופית זו הדרך לעקוף את כל הבעיות?

הפריה חוץ גופית עוקפת כל חסימה מכנית שמונעת מהזרע והביצית להפגש ובנוסף מנטרלת את המאפיינים הדלקתיים של האגן –
ככה נראה מפגש בפאב של מעבדות ה-IVF…
חשוב לזכור, שבזמן ההתפתחות שלה בשחלה, הביצית נמצאת בסביבה דלקתית ופחות תומכת, ואכן מחקרים מראים שהסיכוי של נשים עם אנדומטריוזיס להרות בהפריה חוץ גופית, הוא נמוך יחסית לנשים ללא אנדומטריוזיס.

ועכשיו לנתון החשוב ביותר מבחינת הפוסט הנוכחי:

מחקרים שהשוו את הסיכוי להריון בקרב חולות אנדומטריוזיס שעברו תרומת ביצית (כך שגם תהליך הגדילה של הביצית התרחש בסביבה תקינה), עדיין הראו על סיכוי נמוך יותר להריון בהשוואה לנשים ללא אנדומטריוזיס. מה שמוביל אותנו למסקנה, שגם אם נבודד לחלוטין את מנגנוני “רומיאו ויוליה” וה”סביבה העוינת”, אנחנו עדיין רואים שתהליך ההשתרשות לא מתרחש בצורה מיטבית.

טיפול טבעי בשחלות פוליציסטיות
אנדומטריוזיס 6 – איך אפשר לעזור לעוברים להשתרש?

אז למה יש בעיה לעוברים להשתרש? הרי באנדומטריוזיס הבעיה היא שרירית הרחם יוצאת מהרחם, מה מפריע לעוברים להשתרש?

כבר בפוסט קודם התייחסתי לעובדה שבאנדומטריוזיס רירית הרחם אינה תקינה ושונה מזו של נשים בריאות. השונות שלה קשורה קשר ישיר לבעיית ההשתרשות, ובין השאר באה לידי ביטוי במספר נמוך של קולטנים שנמצאים על פני רירית הרחם, שתפקידם להיקשר לחומרים חוץ תאיים (נקראים אינטגרינים – integrins), ומרכיבים נוספים שכפי הנראה קשורים ליכולת של העובר להשתרש, כגון L-selectin ligand ועוד.

השינוי במבנה רירית הרחם משקף את העדר פעולת הפרוגסטרון התקינה (על תנגודת לפרוגסטרון ניתן לקרוא בפוסט קודם – כאן) ופעולת אסטרוגן מוגברת. בנוסף, מחקרים מראים שעצם התהליך הדלקתי באגן והנוכחות של מתווכי דלקת, מוביל אף הוא להשתנות של רירית הרחם וירידה ביכולת ההשתרשות.

בפוסט על תנגודת לפרוגסטרון הסברתי, שהעדר פעולה תקינה של פרוגסטרון מחמיר את התהליך הדלקתי באנדומטריוזיס, מכיוון שלפרוגסטרון ישנה השפעה אנטי דלקתית, והוא אף מסייע בהמרה של האסטרוגן מהצורה המאוד פעילה ומעודדת הדלקת שלו לצורה מתונה (מאסטרדיול לאסטרון).

שינוי חשוב נוסף שיש לשים לב אליו, נובע אף הוא מהתנגודת לפרוגסטרון, ובא לידי ביטוי בכך שבזמן חלון ההשתרשות נמצאים קולטנים לאסטרוגן ופרוגסטרון ברירית הרחם. זהו מצב לא תקין, שלמעשה מגדיר את קיומה של תנגודת לפרוגסטרון. הפעולה של הפרוגסטרון והאסטרוגן על רירית הרחם בזמן חלון ההשתרשות צריכה להיות פעולה עקיפה, ולא כזו שנובעת מנוכחות קולטנים על גבי הרירית.

ישנם עוד שינויים רבים, אבל כפי שניתן להבין כבר ממה שהצגתי, הסיבה העיקרית לירידה ביכולת ההשתרשות נובעת מהדלקת ומהתנגודת לפרוגסטרון.

אז מה ניתן לעשות?

להלחם בדלקת!!! ועם כל האמצעים שעומדים לרשותנו:

♦ הקפדה על תזונה אנטי-דלקתית (מבטיח פוסט שיוקדש לנושא הזה):
העקרונות הפשוטים הם הימנעות ממוצרי חלב, פחמימות וסוכרים. בנוסף, חשוב להקפיד על אכילת מזון אמיתי – כזה שמישהו ממש הכין אותו ולא מזון תעשייתי.

♦ תרגול צום לסרוגין (גם לנושא הזה אקדיש פוסט בהמשך):
מדובר בתבנית אכילה פשוטה ומאוד קלה לאימוץ, שפשוט מגבילה את שעות האכילה לחלון של כ-8 שעות ביום. לצום השפעה אנטי דלקתית ועם ערך מוסף לנשים עם אנדומטריוזיס.

♦ תוספי תזונה:
כורכום ואומגה 3 לדוגמא

♦ במהלך טיפולי IVF:

חשוב שתדעי שיש מחקרים שמראים שישנן תוצאות טובות יותר לפרוטוקולים שמתחילים בדיכוי שחלתי.
כדאי לשקול עם הרופא לא לבצע החזרה של עוברים טריים, אלא להקפיא את העוברים לאחר השאיבה ולהחזיר אותם חודש לאחר מכן על בסיס מחזור טבעי. הסיבה לכך, היא שבמהלך טיפול עם גירוי שחלתי רמות ההורמונים הגבוהות פוגעות ביכולת של העוברים להשתרש, ומחקרים מראים שיש סיכוי טוב יותר להריון בסבב עם עוברים מוקפאים ללא הורמונים.

במידה וכבר עשית מספר טיפולים שכשלו, ולא עברת ניתוח לפרוסקופי לפני תחילת הטיפולים, כדאי לשקול לעשות הפסקה לטובת הניתוח ולאחר מכן לחזור לטיפולים. צריבת הנגעים מייצרת סביבה שחלתית ורחמית תקינות יותר ועוזרת לתגובה שחלתית טובה יותר.

הדרך להריון לפעמים נראית ארוכה. לא לאבד תקווה.

 

לפוסט הבא שיעסוק בסימנים החשודים שיכולים להצביע על אנדומטריוזיס >>

מתוך ערוץ היוטיוב שלנו
אנדומטריוזיס 6 – איך אפשר לעזור לעוברים להשתרש?
לשיחת ייעוץ השאירי פרטים:
אודי לוריא, Lic.Ac
אודות כותב המאמר
אודי לוריא

אודי לוריא

מטפל ברפואה סינית משנת 2001 בתחום הגינקולוגיה והפריון. בנוסף למסלול הלימודים המלא, של 4 שנות לימוד, השתלמתי בסין ב-Zhe Jiang University of traditional Chinese medicine. הקליניקה מתמקדת בטיפול בבעיות הגינקולוגיות השונות (אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, תסמונות גיל המעבר ועוד..) ובליווי נשים שמנסות להרות (בצורה טבעית) ובמהלך טיפולי הפריון. פרסמתי מאמרים בעיתונות הבין לאומית והארצית ואני מרצה בכנסים וסדנאות. כיום, מלבד העבודה בקליניקה אני עוסק במחקר בשיתוף עם גינקולוגים בכירים.
תעודות והסמכות של אודי לוריא
מקורות

ndometrial receptivity in the eutopic endometrium of women with endometriosis—it is affected: let me show you why. Fertil Steril. 2017 Jul;108(1):19-27. doi: 10.1016

Local and systemic factors and implantation: what is the evidence?. Fertility and Sterility® Vol. 105, No. 4, April 2016 0015-0282

Effect of endometriosis on in vitro fertilization. Fertil Steril 2002;77:1148–55

Outcome of patients with endometriosis in assisted reproduction: results from in-vitro fertilization and oocyte donation. . Hum Reprod 1994;9:725–9

The deferred transfer strategy improves cumulative pregnancy rates in endomeriosis-realted infertility. PLoS One. 2018; 13(4): e0194800. Published online 2018 Apr 9. doi: 10.1371/journal.pone.0194800

Call Now Button